Ortodox.

.
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Fina bilder du tar! Får du någon uppfattning om folks fromhet? 25 år efter kommunismens fall - spelar religionen (Kristendom/Islam e t c) någon roll i Ryssland, tror du?

Svar: Tack!
Jo, absolut. Tycker att det är väldigt intressant så jag har frågat mycket kring det. Det jag hört från mina ryska vänner är att det finns väldigt få religiösa, när det kommer till kristendomen så verkar det vara få av dem som tror och kyrkorna är mer ett historiskt arv. Så Sovjet har påverkat dagens situation en hel del.

När det kommer till religiösa högtider så är julen en liten högtid här som inte spelar alls lika stor roll som nyårsafton.

Vad gäller Islam så ser man faktiskt en del män och kvinnor, främst gummor, som är tatarer klädda efter detta, kan dock vara lika vanligt bara att jag lägger märke till det mer. Men Tatarstan har ju "ursprungligen" haft Islam som huvudreligion.

Julia som jag bor med påstår också att som en motreaktion till det sekulariserade samhället har en ny trend uppkommit - att bära slöja. Hon tror dock inte att de är troende egentligen. Hon har också berättat att många par hon känner har gift sig i moské när de varit unga då detta inte dokumenteras statligt utan enbart har religiös mening - därför tar folk det tyvärr mindre seriöst och kan göra det och sedan göra slut utan att det ska behöva räknas som skilsmässa. Om du har någon särskild fråga så kan jag forska vidare ^^
None None

2013-07-24 @ 08:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0